Witte stranden, jungletrek en gave steden! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Steven en Inge - WaarBenJij.nu Witte stranden, jungletrek en gave steden! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Steven en Inge - WaarBenJij.nu

Witte stranden, jungletrek en gave steden!

Blijf op de hoogte en volg Steven en Inge

27 Augustus 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het is alweer een week of 9 geleden dat we een verslagje gepost hebben. We hebben in de tussentijd zeker niet stilgezeten; we zijn vanaf Borneo, via de Filipijnen, Singapore, Maleisie en Indonesie weer terug naar Maleisie gereisd. We zullen het een beetje kort proberen te houden, want we hebben veel meegemaakt.

Vanaf Borneo zijn we naar Manila, Filipijnen gevlogen. We hebben 2 daagjes doorgebracht in deze zeer arme maar toch leuke stad. Het contrast tussen arm en rijk is hier wel erg groot; aan de ene kant mooie, luxe shoppingmalls en aan de andere kant veel zwervers en prostitutie op straat.
Onze volgende vlucht ging naar Boracay, DE strandbestemming van de Filipijnen. Ondanks de vele (Aziatische) toeristen vonden we ook hier een fantastisch stukje strand voor ons alleen. En we hebben ons dan een week lang super vermaakt op deze bestemming met hagelwitte stranden en helderblauwe zee.
Daarna vlogen we door naar Cebu, waar we 1 nachtje zijn verbleven. Dit is een van de grootste steden van de Filipijnen, maar een stuk gemoedelijker dan bv Manila.
Daarna zijn we naar Bantayan gereisd. Dit is een super mooi en leuk eiland, wat nog bijna niet door de toeristen ontdekt is. Dit bleek voor ons dan ook een van de TOP bestemmingen van onze reis te zijn; WEL mooie stranden, helder water, palmbomen en super vriendelijke locals.. BIJNA GEEN toeristen! Met een beetje slim 'pingelwerk' hadden we hier een fantastische bungalow voor weinig geld, en er waren leuke restaurantjes om te eten. Ook de scootertocht was hier weer een hele ervaring, we werden onthaald als filmsterren en hadden aan het einde van de dag een schorre stem (echt waar!) van het terug-groeten en alle gesprekjes met de locals.
Daarna hebben we een bangka (kleine Filipijnse vissersboot) gecharterd waarmee we naar Malapascua zijn gevaren. Dit was ook weer een mooie tropische bestemming waarbij het duiken naar de Tresher Sharks ('s morgens 5 uur) het hoogtepunt was.

Toen was het tijd om met de familie van Inge in Singapore te meeten; super leuk weerzien! We hebben 2 dagen vollop benut om de stad te bekijken. Little India, Chinatown, Marina Bay, Orchad Road en de botanische tuinen..we zijn overal geweest. Wat erg bijzonder was, was het meemaken van een traditionele ceremonie in een Hindoeistische tempel; veel herrie, vuur, offers, kapot gooien van kokosnoten, schitterende gewaden etc etc.

Vanuit Singapore zijn we, na de vele vluchten, weer eens ouderwets met de bus (en daarna de boot) doorgereisd naar Pulau Tioman, een tropisch eilandje aan de oostkust van Maleisie. Vanaf hier hebben we ruim 2 weken met de familie van Inge gereisd; zij waren al een dag eerder naar Tioman vertrokken. Op dit heerlijke eiland hebben we vooral gesnorkeld (schildpadden, haaien en roggen gezien!), gezond en zelfs een eigen mini-trekking door de jungle gedaan, waarbij we veel apen en leguanen hebben gezien.

Daarna met zijn allen door naar Medan, Sumatra waar de taxi klaarstond om ons over een slechte, hobbeligge weg vol gaten, naar Ketambe te brengen. Hier was het tijd voor de echte 3 daagse trekking. Het was echt helemaal back to basic; slapen in mini-tentjes, eten (laten) koken op kampvuur en wassen in de rivier. Mede dankzij ons goede gids waren het 3 fantastische dagen, waarin we super veel wildlife gezien hebben: Thomas Leaf Monkeys, Makaken, 2 soorten Gibbons, Hornbills, vliegende hagedissen, vliegende eekhoorns en als hoogtepunt.. Orang Oetans! Ongelofelijk gaaf om die dieren van een paar meter afstand te bekijken.
Na in totaal 5 nachten Ketambe zijn we naar Lake Toba, het grootste kratermeer ter wereld, gereisd. We verbleven op het eiland wat midden in het meer ligt. Hier was het vooral relaxen, genieten van het mooie uitzicht en zwemmen in het meer. Ook hebben we met zijn zessen nog een scootertochtje over het eiland gemaakt. Na 5 dagen moest de familie van Inge weer terug naar Nederland, maar wij hebben er bij Lake Toba nog ruim een week aan vastgeplakt.
Via Medan, de op twee na grootste stad van Indonesie waar we 1 nachtje verbleven zijn, zijn we verder gereisd naar het eiland Pulau Weh. Het is een super mooi eilandje, het zeewater hebben we nog nooit ZO helder gezien als daar! Dit was voor ons dan ook een goede reden om de ene duik die we gepland hadden, om te zetten naar uiteindelijk 4 duiken! Eigenlijk waren alle duiken fantastisch en hebben dan naast het mooie koraal heel wat 'sealife' gespot: haaien (black tip), schildpadden, moray eels, roggen, octopussen, zeeslangen, enorme grote kleurrijke vissen etc etc. Ook mochten een scootertochtje en een flinke snorkelsessie hier natuurlijk weer niet ontbreken. Al met al een super leuk eiland waar we ondanks de overvloed aan vakantie-vierende locals (het was vakantie ivm het einde van de Ramadhan) ons weer super goed vermaakt hebben. Onze bungalow had een groot balkon en fantastisch uitzicht op zee, enige nadeel...we hadden een beetje veel huisdieren... Met standaard een paar enorme gecko's in de kamer en apen op het dak konden we nog prima leven. Maar toen onze vriend Mickey MOUSE ook besloot bij ons in te trekken vonden wij dit toch een beetje te veel van het goede!
Onze laatste bestemming op Sumatra werd Banda Aceh; een super streng islamitische stad, die in 2004 grotendeels verwoest is door de tsunami. Inmiddels is de stad weer opgebouwd, maar er zijn,nog zeker tekenen te vinden van de enorme ramp, waarbij meer dan 200.000 mensen om het leven kwamen. Zo zijn er nog boten die door de enorme golven, op daken van huizen, een paar kilometer landinwaarts terecht zijn gekomen. Ook valt het op dat er veelal nieuwe gebouwen en voornamelijke jonge, lage bomen staan door de stad. Zoals we al zeiden is het een streng islamitische stad, moslims kunnen zelfs opgepakt worden door de 'Islam-politie' wanneer zij zich niet aan de kledingvoorschriften houden. Zo moet elke islamitische vrouw een hoofddoek dragen en ook verder volledig bedekt zijn. Inge wil niet helemaal uit de toon vallen en heeft haar rokje en hempje maar in de kast gelaten, en loopt bij 35 graden in spijkerbroek en lange mouwen (en zelfs met hoofddoek in moskee gebieden). In deze stad hebben we echt de aardigste locals van heel de reis ontmoet; werkelijk iedereen lacht naar je, wil met je praten, wil met je op de foto of nodigt je uit.

Vanaf Banda Aceh zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen vanuit waar we doorreizen naar de Perhentian Islands, onze laatste bestemming voordat we terug (moeten) gaan naar Bangkok. Daar zullen weer een paar daagjes verblijven bij de Thaise familie, waar we ook in april geweest zijn, voordat we 20 september een terugvlucht naar Brussel 'schijnen' te hebben...

• 27 Augustus 2012 - 12:54

Madelon:

Broertje en schoonzussie!

Wat een super verhaal weer en die foto's waaaaaauw super gaaf.
    Jullie zien er echt super goed uit!

Nog een klein maandje en dan back homeeeeeeeeeee.
    Hebben jullie er al zin in? Kan me bijna niet voorstellen als ik dit zo zie, ideetje om daar te blijven wonen?
    Kom ik elke maand op vakantie haha

Nog super genieten van de laatste weekjes!

X Madelon

• 27 Augustus 2012 - 13:22

Marianne:

Hoi Steven en Inge, Wat geweldig weer om jullie reisverslag te lezen. Wat maken jullie veel mee. Die rituelen lijkt mij ook erg bijzonder. om mee te maken. Fijn voor jullie dat je met de familie van Inge veel hebben kunnen delen en zien. prachtige foto's Jullie stralen!!!!!!!!!!!!!! Geniet nog van jullie laatste weken. Ook leuk om jullie straks weer in Nederland te zien.
    Lieve groetjes,
    Marianne

• 27 Augustus 2012 - 18:36

Maaike:

Wauw!!!
    Zowel de foto's als jullie verhaal met alll die gave dingen!
    Geniet van jullie laatste weken!!! Dat zal behoorlijk afkicken worden :(

• 27 Augustus 2012 - 20:40

Ankie:

Weer een superleuk verslag en prachtige foto's. Ik heb nog steeds een beetje heimwee, vooral als ik de foto's zie!
    Geniet van jullie laatste weken!
    XXX

• 27 Augustus 2012 - 22:03

Stefan:

Hey Inge en Steven, Wat hebben jullie in die 9 weken weer super veel dingen gezien & meegemaakt zeg! Vind het ook echt goed van jullie dat jullie de plaats Banda Aceh opgezocht hebben..helpen jullie mee het toerisme weer op gang te brengen! Maar ook wel lekker dat jullie op plekken waren waar het supermooi was maar niet toeristisch! Echt fantastisch! Ik snap dat jullie nog niet aan de ene vlucht willen denken....Geniet er daarom maar extra veel van!!! xxxx aus Deutschland!

• 27 Augustus 2012 - 22:42

Zie jullie binnenkort!!

x

• 28 Augustus 2012 - 14:55

Dewi:

Ohhhh die fotos, echt heel mooi!!! Kan me voorstellen dat jullie nog niet zo veel zin hebben om naar huis te gaan ;) En wat een mooie verhalen weer, zo te lezen hebben jullie echt de tijd van je leven daar!
    Ik ben heel benieuwd om bijna alle verhalen in real life te horen!!!
    Geniet er nog even van!!

• 29 Augustus 2012 - 23:01

Sandra:

Heey Inge en Steven,

Erg leuk verhaal!! Lijkt me lastig om 9 weken in zo'n relatief kort verhaal te verwoorden. De foto's zijn ook echt super gaaf. Ik moest wel erg lachen om het feit dat jullie daar als het ware als filmsterren worden onthaald en dat ze jullie zo bijzonder vinden. Die foto van Inge tussen al die locals maakt het verhaal compleet en voor ons een beetje inzichtelijk! ;). Wow en die stranden.. echt niet normaal mooi. Als jullie straks terug zijn wil ik ALLES ook nog in real life horen, dus houd je agenda maar vast leeg, haha. Hebben jullie toevallig ook een foto gemaakt van een vliegende eekhoorn, daar ben ik nl. wel heel benieuwd naar! Super leuk dat de familie Smetsers is langsgeweest en dat jullie ze veel hebben kunnen laten zien :). En die 'huisdieren'..ik heb zojuist een half uur staan staren (met een tijdschrift in mijn hand) naar een spin(netje) en ik durf hem echt niet weg te halen! Hij zit er dus nog steeds, haha. Zo te lezen zijn jullie wel wat meer gewend daar...
    Geniet nog heel erg van de laatste weken en vooral nog niet denken aan de terugreis (maar ik tel stiekem al af ;))!!

Kus San

• 30 Augustus 2012 - 10:41

Marita:

Super mooie foto's en wat een mooi verslag weer.
    Geniet van jullie laatste weekjes.
    Groetjes Marita x

• 01 September 2012 - 15:03

Judith:

Heee!
    Ik had al een mailtje gestuurd, maar nog even een reactie op de foto's, gaaf hoor! Die ene op Bantayan, echt een paradijs! Ben jaloers dat wij ook niet even konden blijven nog...
    XXX

• 03 September 2012 - 21:25

Jos:

Ha Inge en Steven,

mooi kort samengevat hoor die 9 weken; hebben jullie straks tenminste aan iedereen nog heel veel nieuwe/andere dingen te vertellen....
    Heel veel plezier in het laatste deel van jullie lange reis! x

• 12 September 2012 - 18:00

Lonneke:

hi levensgenieters....
    wat een leuk verhaal weer en wat maken jullie veel mee zeg!
    Wij zijn gisteren terug gekomen van vakantie en is zo raar om te zien dat jullie eigenlijk net voor ons ook in Signapore waren!! Wij vonden het ook echt een vette stad.
    Nog thanx voor al je tips in Bali dit was zeker de moeite waard. Grappig dat je met de lokale bevolking op de foto moest, ik had dit zelf ook afgelopen vakantie hihi. Ik stond (als enige blonde) en in bikini in het water toen er een heel gezin (met hoofddoeken en lange kleding aan) naar me toe kwamen om met me op de foto te gaan hihi, ik dacht wat krijgen we nu?!
    Tja die huisdieren Inge....moet er steeds zo om lachen aangezien jij het al op een gillen zette wanneer er (ik noem geen namen) in een bekend restaurant in Best een slak te vinden was in de keuken whaha
    Geniet er nog samen van en tot heeeel snel :-) :-) :-)

xxxx Lon