Going North.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Steven en Inge - WaarBenJij.nu Going North.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Steven en Inge - WaarBenJij.nu

Going North..

Door: steveneninge

Blijf op de hoogte en volg Steven en Inge

02 Mei 2012 | Thailand, Chiang Mai

Ons laatste verslag is alweer een paar weekjes geleden, geschreven vanuit het huis van onze vrienden in Bangkok.
Onze volgende bestemming werd Kanchanaburi, waar we naartoe gingen om de welbekende 'Bridge over the River Kwai' te bezoeken. Deze brug is in WOII gebouwd door gevangen genomen locals en westerse krijgsgevangenen. Er zijn toen ontzettend veel mensen gestorven waaronder ook een paar duizend Nederlanders. Hierover is ook de bekende film gemaakt: 'The bridge over the River Kwai', waardoor deze plek is uitgegroeid tot een bekende bezienswaardigheid.

Daarna zijn we doorgereisd naar Ayutthaya. Dit is de hoofdstad van het oude Thaise rijk. Hier zijn veel ruines van tempels en paleizen te vinden.
Ons bezoek aan Ayutthaya bestond echter met name uit het vieren van het Songkran Festival, het Thaise Nieuwjaar. Drie dagen lang gooide iedereen elkaar op straat drijfnat met emmers waters en schoot iedereen naar elkaar met waterpistolen. Ook smeren mensen elkaars gezicht in met een wit goedje om elkaar geluk te wensen. Uiteraard waren wij als toeristen een geliefd doelwit.
Het feest werd overal in de stad gevierd maar een van de leukste plekken was toch zeker de plek waar de olifanten aan het watergevecht deelnamen. Echt heel grappig om van top tot teen te worden natgespoten door het water uit de slurf van een olifant. Het was een grote natte boel overal op straat; de brandweer reed zelfs af en aan met de brandweerwagens om iedereen van nieuw water te kunnen voorzien. Jullie kunnen je wel voorstellen hoe wij er elke avond uitzagen wanneer we terug kwamen op de kamer... We sprongen direct met de kleren aan de douche in omdat deze toch nog doorweekt waren en we onder het witte spul zaten.
Alles bij elkaar was dit erg leuk om eens een keer mee te maken!

Vervolgens hebben we de bus gepakt naar Pai, een klein dorpje in het noorden van Thailand, dichtbij de grens met Myanmar. Het is een oud hippie-dorpje met een schitterende bergomgeving, kroegetjes, restaurantjes enz. De planning was om hier een dag of 2/3 te blijven...dat zijn er 10 geworden! Mede dankzij ons fijne bungalowtje, het lekkere eten, een super mooie omgeving om met de scooter doorheen te rijden, het relaxte zwembad etc. etc., waren we hier niet weg te slaan.
Wel zijn we tussendoor nog een nachtje weggegaan, naar Mae Hong Son.
Dit is een stadje dat een stukje verder naar het westen ligt, echt tegen de grens met Myanmar aan. Een super mooie bergweg met fantastische uitzichten vanuit Pai leidt hier naartoe, vandaar dat we op de scooter zijn gegaan. Na een dagje scooteren kwamen we aan het eind van de middag in Mae Hong Son aan en vonden we na lang zoeken een geschikt guesthouse. Wel kregen we ondertussen nog een lekke band. Gelukkig waren we toen al in de stad, waardoor we snel een reparatiepunt vonden en ons probleem snel opgelost kon worden. De volgende ochtend reden we eerst naar een dorpje verderop, dat bekend staat om zijn 'longneck inwoners', een volkje dat daar in de bergen leeft. De vrouwen dragen allemaal gouden ringen om hun nek om zo hun nek 'op te rekken'. We wisten van te voren dat het een toeristisch gebeuren was, maar toch vonden we het leuk om dit in het echt te zien.
Daarna zijn we op ons gemakje weer teruggereden naar Pai, waar hetzelfde bungalowtje alweer voor ons klaar stond.

Onze laatste bestemming in het noorden van Thailand was Chiang Mai. Na vele keren uitstellen besloten we dan toch om afgelopen zaterdag Pai te verlaten en de bus te pakken naar Chiang Mai.
Het is een leuke stad, dat binnen stadswallen en grachten gelegen is. Er is een levendige 'nightmarket' en veel lekker eten te vinden, echter vonden we hier de mensen erg onvriendelijk, wat we erg jammer vonden. Misschien komt dat omdat het hier al velen jaren erg toeristisch is, we hadden het gevoel constant op onze hoede te moeten zijn om niet 'afgezet' te worden en de locals waren vaak erg kortaf. Dit in tegenstelling tot onze vorige bestemmingen, waar we de Thaien juist als heel vriendelijk hebben ervaren. Ondanks dat hebben we ons een aantal dagen goed vermaakt met o.a. veel shoppen.

Helaas hadden we voornamelijk in Chiang Mai, maar ook enkele keren in de steden ervoor, flinke regenbuien. Maar we klagen niet; we hebben bijna onze gehele reis al prima weer gehad!

Vanavond pakken we de bus om uiteindelijk op Koh Phangan terecht te komen. Echter gaat dat wel bijna 48 uur duren en moeten we tussendoor nog een dagje in Bangkok doorbrengen. Dit wordt wel een van de langere reizen tijdens onze reis, maar we hebben gelukkig wel een paar mooie vooruitzichten: de Full Moon Party op Koh Phangan en het duikbrevet halen op Koh Tao. Op Koh Phangan zullen we een aantal dagen blijven zodat we de tijd hebben om het eiland te verkennen, de Full Moon Party mee te maken en lekker te kunnen chillen. Hoewel veel mensen hun reisschema helemaal aanpassen op dit enorme event, hadden wij van tevoren afgesproken dit niet te doen. Alleen wanneer het toevallig uitkwam om daar op de juiste tijd te kunnen zijn zouden we hier naartoe gaan. En toevallig bleek dit voor ons goed te doen te zijn..vandaar dat we dit feestje toch graag even meepikken. Hoewel we verwachten dat dit niet echt iets voor ons is, hebben we er toch veel zin in. In het volgende verslagje zullen we vertellen hoe het verder verlopen is..
Daarna pakken we de boot naar Koh Tao om daar ons duikbrevet te halen. Dus hebben we weer een paar lekkere vooruitzichten!

Maar dus eerst..going South..

• 02 Mei 2012 - 08:04

Marita:

Wat een belevenissen weer!!!
    En wat zien jullie er goed uit zeg.
    Heel hele goede reis naar het noorden en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.

Liefs Marita x

• 02 Mei 2012 - 08:14

Jos:

Hallo Inge en Steven!
    Mooi compact geschreven, jullie belevenissen van de afgelopen weken.. En alweer zoveel leuke dingen in het vooruitzicht!
    Heel veel plezier!

Groetjes uit Best x

• 02 Mei 2012 - 11:12

Madelon:

Super om jullie verhaal weer te lezen. Echt hele belevenissen wat jullie mee maken. Erg leuk om thais nieuwjaar zo is een keer mee te maken. Geniet ervan en we mailen snel! Sterkte met de lange reis :) X

• 02 Mei 2012 - 17:33

Lizbeth En Luca:

Jeetje........Wat hebben jullie het toch goed! Super leuk allemaal, wij gaan 21 juni naar Thailand een rondreis maken, wie weet komn we jullie nog tegen!

• 03 Mei 2012 - 08:40

Frank:

Wat een leuk reisverslag weer. Hoe weten jullie toch steeds weer waar je allemaal heen moet/wilt gaan, want het lijkt dat niet alles gepland is en dit ter plekke uitgemaakt word.Jullie kunnen samen wel een reisbureau beginnen straks na deze unieke ervaringen. Veel plezier nog bij jullie verdere reiservaringen.

• 03 Mei 2012 - 09:29

Maartje:

Wat een leuke dingen hebben jullie weer meegemaakt! Grappig, vriendinnetje van mij was ook bij het Thaise nieuwjaar en zij vond het ook helemaal geweldig! Bereid je inderdaad maar goed voor op de full moon party, de feestjes op phi phi zónder full moon waren ook al bijzonder! Niet echt mijn ding inderdaad, maar wel heel gaaf om mee te maken, feesten op t strand met iedereen met blacklight schmink en buckets drank! Dus jullie gaan je wel vermaken (doe alleen niet zoals de Engelsen: tattoo zetten om 5u 's nachts... nog nooit zoveel lelijke tattoo's gezien als daar!). En goed opletten met duiken he, wel goede school zoeken! Ik kan nog steeds niet zeggen 'tot snel'........ geniet er nog van! x

• 04 Mei 2012 - 10:50

Judith:

Heel leuke foto, met die olifant! Lijkt me inderdaad heel grappig om mee te maken :)
    Hopelijk hebben jullie de lange reis een beetje overleefd. Veel plezier bij de full moon party en doe die tattoo inderdaad maar niet haha (maartje's bericht)

• 06 Mei 2012 - 12:14

Harry En Josien :

Ha Steven en Inge,

Wat is het toch fantastisch, zo'n reis!
    We hebben al heel lang willen reageren en eindelijk is het dan zo ver.
    Geweldig om al die verhalen te lezen en te zien hoe jullie genieten. Wat hebben jullie al veel landen bezocht zeg! Heel veel (reis)plezier en we blijven jullie volgen.
    Liefs, Harry en Josien

• 06 Mei 2012 - 16:10

Ro En Leo:

Hey luitjes!

Wat leuk om weer iets van jullie te lezen. Klinkt heel cool allemaal. En wat zijn jullie toch bruin. Bij ons is het er allang weer af. Hebben weer ouderwets hollandse lentekopjes. En geen olifanten hier.
    Wij proberen ondertussen in de stemming de komen voor ons volgende avontuur. Hebben nog wat reisadvies van jullie nodig over de do-and-donts in zo-azie, maar daarover sturen we nog wel een mailtje. Enjoy!

• 07 Mei 2012 - 09:07

Maaike:

Wow echt, jullie houden maar niet op met gave, mooie dingen te doen en te zien.. Heerlijk gewoon! Veel succes met jullie brevet! X

• 30 Mei 2012 - 16:04

Hilde.:

Ik ben net terug van een reisje van 8dagen New York met een vriendin.Ik had jullie verhaal voor mijn reis al gelezen,en zit te wachten op het volgende maar helaas .Ben zo benieuwd waar jullie nu zitten en natuurlijk en het leuke verhaal heel veel groetjes van ons.