Van Langkawi, via modern KL, naar basic Borneo.. - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Steven en Inge - WaarBenJij.nu Van Langkawi, via modern KL, naar basic Borneo.. - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Steven en Inge - WaarBenJij.nu

Van Langkawi, via modern KL, naar basic Borneo..

Door: steveneninge

Blijf op de hoogte en volg Steven en Inge

27 Juni 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Het laatste berichtje hebben wij geschreven op onze eerste bestemming in Maleisie, Langkawi.
Dit was een heerlijke strandbestemming (met gelukkig weer perfect weer), waar we ook Inge's verjaardag gevierd hebben. We hebben de hele dag op de scooter rondgecrosst over Langkawi, onder de vele zwevende adelaars door (het symbool van Langkawi); vele mooie strandjes, parken en leuke weggetjes gezien. 's Avonds heerlijke pizza (glutenvrije voor Inge!!) gegeten op het terras van een gezellig Italiaans restaurant, met een lekkere fles rose erbij.

Vanaf Langkawi zijn we met de boot naar Georgetown, de hoofdstad van Penang, gegaan. Hier bleek inderdaad, zoals we al gelezen/gehoord hadden, dat je op de meeste plaatsen in Maleisie minder waar voor je geld krijgt qua guesthouses. Waar je in landen als Laos, Vietnam, Cambodja en Thailand vaak goede kamers (met badkamer) krijgt voor relatief weinig geld, betaal je in Maleisie wat meer en krijg je een mindere kamer, vrijwel altijd zonder badkamer.

Penang was een leuke bestemming waar het vooral opviel dat er veel culturen naast elkaar leven; veel Indiers, nog meer Chinezen en natuurlijk ook wat Maleisiers.

Vervolgens zijn we doorgereisd naar Melaka. Na een lange zoektocht in de vroege morgen vonden we uiteindelijk een redelijk guesthouse. Eigenlijk leek het meer op een 'homestay', aangezien 'Pa Melaka' (zoals we onderling de huisbaas steeds noemden) ondanks zijn goede bedoelingen toch wel erg aanwezig was. Het voordeel hiervan was wel dat we een paar keer,midden in de nacht, EK-wedstrijden hebben kunnen kijken op de flatscreen in zijn woonkamer. Vanuit hier en vanaf het terras van de Mac (bommetje vol om 4u 's nachts, het EK is hier echt super populair), hebben we de wedstrijden van o.a. Oranje gevolgd.
Naast het shoppen in de enorme shoppingmalls hebben we ook wat cultuur gesnoven. Melaka is ongeveer 150 jaar in het bezit van de Nederlanders geweest, en daar zijn nog wat restanten van te zien, zoals 'het Stadhuys', een Nederlandse kerk en de '8 Heeren straat'.

Onze (voorlopig) laatste bestemming op Peninsular Maleisie was Kuala Lumpur. We vonden dit een leuke stad met, zoals bijna elke stad hier, Chinatown en grote moderne shoppingmalls. Ook hebben we de bekende Petronas Twin Towers bezocht, wat ooit de hoogste gebouwen ter wereld waren.
Verder hebben we nog een bezoekje gebracht aan de Batu Caves, een hindoestische tempel in een grot waar een trap van maar liefst 272 treden naar toe loopt.

Vanuit KL vlogen we naar Sandakan, op Maleisisch-Borneo. Hier zijn we naar een bekend Orang Oetan rehabilitatie centrum geweest. Hier werd er 2x per dag voer neergelegd waar wat Orang Oetans op af kwamen, zij konden zichzelf nog niet van voldoende voedsel voorzien. Super leuk om die unieke dieren van dichtbij te zien, eentje kwam zelfs op een meter afstand van ons zitten.

Ook zijn we nog naar een centrum geweest met Proboscis Monkeys, ook wel 'Dutchman' genoemd. Wat een grappige beesten, met hun 'bierbuik' en enorm grote neus.
Hoewel de Orang Oetan nog meer menselijk is (96,4% hetzelfde DNA) dan deze aap, vertoont de Proboscis Monkey ook heel veel overeenkomsten met ons. Vooral de manier waarop ze gaan zitten en hoe ze kunnen lopen (soms op 2 poten), erg komisch.

Daarna was het tijd voor de jungle.. We zijn naar Sukau, een dorpje aan de Kinabatangan River, gegaan. Het is toch het leukste om het wildlife echt in het 'wild' te spotten. Gedurende 3 dagen hebben we 5 boottochten (waarvan één 's ochtends om 6 uur, twee 's middags en twee 's avonds in het donker) en een korte jungletrekking gedaan.
Het was zeker de moeite waard aangezien we veel wildlife gezien hebben, zoals krokodillen, pythons, otters, proboscis monkeys, silver leaf monkeys, long tail makaken, short tail makaken, enorm grote leguanen en vele mooie vogelsoorten zoals hornbills (vier verschillende soorten), kingfishers, uilen en adelaars. Maar het hoogtepunt was toch wel de kudde van ongeveer 20 olifanten. Een groep stond op de kant van de rivier op een paar meter afstand van onze boot en een andere groep was lekker aan het badderen in de rivier bij zonsondergang. Geweldig om mee te maken!

We zijn doorgereisd naar Kota Kinabalu. Dit is een redelijk leuke stad aan de kust met vele marktjes, eettentjes en natuurlijk shoppingmalls. Typisch Maleisisch dus.
Hier blijven we tot zondag om dan door te vliegen naar Manila, Filipijnen.

• 27 Juni 2012 - 12:15

Leo (& Ro):

Hey! Inge, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat leuk zeg dat je een glutenvrije pizza kon krijgen.
    En wat een coole beesten hebben jullie gezien. Krijg helemaal de kriebels als ik jullie verhalen lees en foto's zie. Ook zo'n zin om weer te reizen! Ro is nu een weekje op vakantie, naar Egypte. Hij zou eigenlijk naar het EK gaan, maar aangezien het er niet in zat voor nld, heeft hij met een vriend een last minute geboekt. Waarschijnlijk gaan we in oktober trouwens toch naar Vietnam en Cambodja..
    Have fun en tot mails!! XX Leo

• 27 Juni 2012 - 15:52

Ankie:

Wat een mooie foto's! Ik krijg zo nog meer zin om de orang oetans "live"te spotten!
    Heel veel plezier!
    XXX

• 27 Juni 2012 - 21:19

Mieke:

Hoi Inge,

Nog van harte gefeliciteerd met je 25ste verjaardag. Geweldig om zo je verjaardag te kunnen vieren.

• 28 Juni 2012 - 11:20

Maartje:

Ha Steven en Inge!
    Wauw, dit is het meest spectaculaire verslag tot nu toe. Zou graag die jungletrekking mee hebben gedaan! Klinkt echt super tof Borneo, misschien maar een tussenstopje inplannen volgend jaar ;). Ben benieuwd naar de Filipijnen! Veel plezier weer!
    xx

• 29 Juni 2012 - 16:59

Judith:

Wow super gave foto's!!! En weer een leuk verslag uiteraard. Leuk dat we vandaag eindelijk weer eens konden skypen! Tot over een paar weekjes!

• 01 Juli 2012 - 13:13

Hilde.:

Inge nog van harte gefeliciteerd met je 25ste verjaardag.Prachtig dit kroonjaar daar zo te kunnen vieren.Indrukwekkend jullie reis tot dusver. wachtend op een volgend avontuurlijk verhaal, groetjes Hilde en Bert.

• 06 Juli 2012 - 20:22

Marianne:

Hoi Steven en Inge,

Wat hebben jullie veel moois gezien en natuurlijk veel bijzondere en fijne mensen ontmoet. Wat zullen jullie innerlijk rijk geworden zijn. Heel bijzonder. Blijf genieten.

Liefs,
    Marianne

• 08 Juli 2012 - 16:29

Jos:

Wat een belevenissen.. die jungletrekking zou ik wel hebben meemaken. Gelukkig komt er een kans al binnen een paar weken! Ik zie er naar uit !

Groetjes uit Canada (Vancouver) x

• 09 Juli 2012 - 18:18